Rigoberta Bandini roept met Ay mamá op tot borstenrevolutie

22-04-2022

Tekst: Fleur Bouwer

Chanel Terrero vertegenwoordigt Spanje in mei op het songfestival. Ay mamá, de inzending van Rigoberta Bandini, viste net naast het net, maar toch bleven haar teksten hangen. Ze behaalde zelfs een nummer één positie in Spanje met haar lied, waarin ze een kritische kanttekening plaatst bij de manier waarop de maatschappij tegen borsten aankijkt.

Delacroix

In Ay mamá roept Bandini op tot een revolutie in de stijl van Delacroix. Hiermee verwijst ze naar de Franse kunstschilder en zijn schilderij 'De vrijheid leidt het volk' (1831). Op het kunstwerk staat Marianne afgebeeld, het symbool van de Franse vrijheid, met in haar rechterhand de revolutievlag. Ze leidt de opstandelingen tijdens de Julierevolutie van 1830. Marianne is op het schilderij met een ontblote borst te zien. Een reden voor onder andere Facebook om het kunstwerk in 2018 te censureren.

Revolutie

Een borstenrevolutie: dat is het soort revolutie waar Rigoberta Bandini op doelt. Want zoals de Volkstrant schreef, is de ene tiet de andere niet. Waar mannentepels niet als aanstootgevend worden ervaren, zorgen vrouwentepels nog altijd voor ophef; een foto op sociale media wordt verwijderd en het geven van borstvoeding in het openbaar leidt nog regelmatig tot opmerkingen. Waarom zijn vrouwenborsten zo angstaanjagend, vraagt de zangeres zich af. Zonder borsten zou er menselijkheid noch schoonheid bestaan, stelt ze.

Met Ay mamá kaart Bandini niet alleen de aanhoudende ongelijkheid aan, maar spoort ze ook aan tot actie tegen de kwestie.